fredag den 30. juni 2017

Trollhättan til Hillerød

Trollhättan - Helsingborg -Helsingør - Hillerød

Vi kunne godt mærke, at vi var klar til at køre mod Danmark, da vi efter et godt morgenmåltid på Hotel Albert satte os ind i bilen, og begyndte turen hjem. Vi regnede med, at turen til Helsingborg ville tage omkring 4 timer inklusive en spisepause undervejs.

Omkring Gøteborg oplevede vi en del trafik, og fik vores første møde med den svenske version af ”Trængselssafgift”. Vi lagde godt mærke til skiltningen, da vi passerede Gøteborg og regnede med, at afgiften ville blive opkrævet med det geniale BroBizz system, som så gnidningsløst have betalt alle bomafgifterne i Norge. Så vi tænkte ikke nærmere over det, før vi godt en måned efter hjemkomsten modtog et brev med en opkrævning på 7 kr., som var vedlagt ”et vink med en vognstang” der antydede, at hvis vi ikke betalte, kunne vi regne med en tillægsafgift på 500 kr. Gad vide, hvad det har kostet at ekspedere sådan en opkrævning. Vi betalte naturligvis de 7 kr. prompte.

På turen sydover passerede vi Falkenberg først på eftermiddagen, fik vi øje på et skilt ved motorvejen, hvor på der stod "Laxbutiken". En resteplads som lå ud til motorvejen E6 ved Heberg. Laksebutikken har både en butik og en restaurant. Et fantastisk sted som kun handler med laks i alle afskygninger, og efter sigende tilbyder "Laxbutiken" Sveriges største laksesortiment.

Vi var målløse over alle lækkerierne og købte naturligvis en anretning, som vi spiste ude i det dejlige vejr. På turen videre undrede vi os over, at der ikke er nogen i Danmark, der har fået den samme ide. Det ville være et godt alternativ til alt det kedelige friture mad, som vi ser på de danske motorvejs cafeterier. Vi har jo nok af motorveje og masser af fisk i alle afskygninger.

Turen over Øresund til Helsingør blev betalt med BroBizzén uden problemer, da vi kørte ombord i Helsingborg, og en god time senere var vi hjemme igen. En herlig og til tider krævende tur på knap 6000 km. rundt i Sverige og Norge var slut.

torsdag den 29. juni 2017

Larvik til Trollhättan

Med båden til Strømstad

Vi tog middagsbåden fra Sandefjord til Strømstad, og havde en herlig tur over Oslofjorden sammen med glade nordmænd, der var på indkøbstur til Sverige. Vi spiste ombord, og fik den skønneste kogte laks med kartofler, hollandaise sovs og agurkesalat. Fra Strømstad kørte vi til Trollhättan, og efter nogen søgen endte vi på Hotel Albert tæt ved sluseanlægget, hvor vi overnattede, inde vi kørte det sidste stykke hjem til Danmark.

Svenne Fyr og frokost i Stavrn

Sejltur med rejer, kølig rosevin og jordbær med fløde

De næste par dage var et rent eventyr i det flotteste vejr, og vores venner havde tilrettelagt en sejltur med ”Sofie 3” i skærgården med indlagt ” rejer, kølig rosevin og friske jordbær med fløde”. Det var en fantastisk tur, hvor vi også var i land på Svenner Fyr og talte med nogle af dem, der passer fyret i sommerperioden.

Dagen der på var vi rundt i nærområdet, og fik del i familiens historie og engagement i lokalområdet med de flotte og historiske kirker og bygninger. En tur ud til Stavern blev det også til med en herlig frokost i det spændende og historiske område, hvor vi også fik set det gamle og berømte HotelWassilioff, som havde dannet rammen om Tores runde dag.

Et besøg længere øst på i Helgeroa fik vi set det nye mindesmærke for slaget ved Nesja i år1016. Vi nåede også en tur ned i havnen for at hilse på Gro og Tore´s datter og barnebarn og så deres flotte sejlskib, som de var ved at gøre søklar. Dagen blev rundet af med et besøg i Galleri Bølgen, hvor vi så kunstneren Vebjørn Sand´s skildring af angrebet på den spanske by Guernica i 1937.

Efter nogle herlige dage med mange dejlige oplevelser og gode samtaler, var det tid til at sige farvel og fortsætte vores rejse hjemover. Dejlige dage vi altid vil mindes.